Färgernas betydelse

välj rätt färger

Välj rätt färg för att förmedla rätt känlsa av ditt företag!


Olika färger förknippas med med olika saker och att välja rätt färger som ditt företag associeras med kan vara viktigare än du tror. Rätt val av färg kan påvisa ditt företags styrkor och hjälpa dig att komma i kontakt med rätt typ utav kunder. Fel färgval kan göra det motsatta.

Här har vi sammanställt en liten guide för dig som står i valet av vilka färger som ska representera ditt företag.

RÖD är en färg som väcker intresse. Den höjer pulsen och du vill att det ska gå fort! Du känner dig pigg, taggad och redo för allt!

Klassiska exempel på användningen av röd är i akuta lägen som sjukhus. Snabbmatsresturanger där du vill att det ska gå fort och varningar när du vill bli uppmärksammad och märka fara.

ORANGE är väldigt lik den röda. Du känner dig pigg, taggad och redo för allt! Där emot är den mer positiv än den röda. Den varnar men inte lika akut och den piggar upp mer i form av sol än fara.

Klassiska exempel på användning är här varnande trafikskyltar. De varnar dig att stanna och se upp, men det är inte akut. Även här är den orange färgen vanlig i snabbmatsrestauranger där du vill få maten fort hellre än fräscht.

Känslor: Pigg, taggad, pepp, redo, uppmärksam, glad, varnad, levande.

GUL är en väldigt positiv färg. Den ger energi och pepp. Gul kan man behöva vara försiktig med eftersom den i fel läge kan ge för mycket energi.

Klassiska exempel är snabba företag. En snabb biltvätt, en snabb snabbmatskedja eller ett transportföretag.

Känslor: Pigg, taggad, pepp, uppmärksam, glad, energi, uppfinningsrik.

ROSA är en kärleksfull färg. Den står för romantik, ärlighet, ömhet och medkänsla. Rosa är tröstande och omhändertagande.

Klassiska exempel är trygga företag. Djurvård, romantiska hotel eller resturanger, barnleksaker, ”girlpower”, vårdande preparat och mode.

Känslor: Positiv, romantisk, vårdande, skör, flickig, harmoni, inre frid, ärlighet, girlpower, kärlek.

LILA är en lugn, rik och kunglig färg. Den står för makt, intelligens och kreativitet.

Klassiska exempel är kungligheter i västvärlden. Att vara framgångsrik, nytänkande och speciell. Många konstnärer, företagare och forskare.

Känslor: Ambitiös, kreativ, dramatisk, rättvisa, feminin, oberoende, intelligent, ledare, lyxigt, majestätisk, hemlig.

BLÅ är en lugn färg. Den ger andrum, trygghet och frid. Den är stark och lojal. Den är nytänkande men stabil och trovärdig.

Klassiska exempel på användning är IT och teknik. Seriösa företag som ska kännas lugna och trygga att välja. Företag i naturen, vatten och miljö. Produktiva, nytänkande och inteligenta företag.

Känslor: Lugn, frid, seriöst, inteligens, fri, kraftfull, lojal, fräscht, rent, fredlig.

GRÖN är den bästa färgen för ögat. Ögat är naturligt anpassat efter den gröna naturen och därför ser vi även bäst i grönt. Det är en lugn och bekväm färg som stöttar naturen och miljön.

Klassiska exempel är medicin och naturmedel. Miljöväliga produkter, organisationer och ekologiskt. Den är utmanande och äventyrlig i naturen.

Känslor: Pigg, taggad, äventyrlig, miljövänlig, ren, ärlig, harmoni, välmående, lugn, trygg, vårdande, naturen.

Alla regler har självklart undantag, så även här. Ibland kan det vara smart att välja en färg som kan verka helt fel, men som sticker ut i mängden och gör er profil unik! Det här är bara riktlinjer – så testa, prova och känn efter tills du hittar rätt för just ditt företag.

Bläddra i Magazinet

Kvick Business